Gå till huvudinnehåll

Ändra synlighet på personalanteckning - Kunskapsbas / Personalanteckningar / Administrera anteckningar - Hjälpcenter

Ändra synlighet på personalanteckning

Författarlista

I samband med att anteckningar förbereds kan synlighet för medarbetare justeras, smart om man som chef vill förbereda sig exempelvis. Det är dock mallen som styr vilka anteckningar som går att justera. I den här artikeln ska vi gå igenom hur anteckningens synlighet justeras av användaren.

Mallen styr om synlighet ska gå att ändra

Det är anteckningens mall som styr om synlighet ska gå att ändra, om anteckningen har egenskapen att låt användare välja synlighet. Vissa anteckningar kan därför vara inställda att alltid vara styrda att vara synliga för medarbetaren, medan andra låter chefsanvändaren välja. Går det inte att justera synligheten tillåter därmed inte mallen att synligheten ska kunna justeras.

För att redigera synlighet gör följande:

1 Gå till Administration- Personalanteckningar- Mallar.

2 Alla tillgängliga mallar visas.

3 I kolumn Synlighet anges mallens nuvarande inställning.

4 Klicka på de tre punkterna längst ut till höger och välj Redigera.

5 Klicka på knappen för Redigera

6 Det går att välja mellan tre olika synligheter:

Alltid synlig för medarbetaren för denna mall - Personalanteckningen kommer alltid visas för medarbetaren.

Alltid dold för medarbetaren för denna mall - Personalanteckningen kommer alltid vara dold för medarbetaren.

Låt användaren välja - Valet låter användaren (chefen) avgöra om personalanteckningen ska vara synlig eller dold för medarbetaren.


Hur justerar användare synlighet?

Synligheten justeras generellt av chefsanvändare som har behörighet att redigera personalanteckningar på personsidan. Gå till åtgärder för anteckningen, följt av att välja att redigera synlighet antingen till dold eller synlig för medarbetare.

Fick du svar på din fråga?

Ja Nej