I systeminställningarna för klientrapporterna kan systemförvaltaren gör ett antal olika inställningar som påverkar och styr hur rapporterna presenteras för en användare.
Använd placeringsort för lasrapporter
Kundspecifik inställning anpassad för regioner. Bör inte användas av andra kunder.
Använd turordningskretsar för lasrapporter
Gör det möjligt för användaren att ta fram en LAS-rapport utifrån ett valt arbetsställe istället för på en förvaltning. Inställningen slår igenom på rapporterna Aktuell LAS-lista, All LAS-personal och All LAS-personal tid tom.
Begärt företräde på LAS-listor
Inställningen påverkar urvalet till den aktuella LAS-listan.
Inställningen är i bockad: Den aktuella LAS-listan kommer per default visas arbetstagare som har fått en begäran om företrädesrätt registrerad i WinLas.
Inställningen är ur bockad: Den aktuella LAS-listan visar alla arbetstagare vars anställning har upphört eller kommer att upphöra inom 4 veckor och som vid anställningen slut har företrädesrätt, oavsett om de begärt eller inte. Rapporten tar med alla med företrädesrätt.
Gruppera default på befattning för Lasrapporter
Vanligtvis önskar användaren få en snabb överblick över tex en Aktuell LAS-lista. Och för att hjälpa användaren går det därför att per default välja att rapporter kopplade till företrädesrätt och konvertering alltid sorteras efter befattningsgrupp. Önskas inte detta bockas inställningen ur och rapporterna kommer istället att sorteras efter anställningstid.
Visa hela personnumret på Lasrapporter
Är inställningen urbockad kommer enbart arbetstagarens sex första siffror i personnumret att visas på rapporterna.