Skip to main content

Navet - inställningar - Knowledgebase / Anställningsavtal / Systemförvaltare - Hjälpcenter

Navet - inställningar

Authors list

Väck intresse genom att skriva varför man ska göra detta i systemet redan i ingressen. Ingressen skrivs generellt i fet stil. Exempeltext följer “Att säkerställa att rätt användare ser rätt information vid rätt tillfälle är avgörande om systemet blir användbart eller ej, varför behörigheterna en central funktion. WinLas erbjuder ett flexibelt och anpassningsbart behörighetssystem som styr vilka användare som ska få se och göra olika handlingar.” - Ej klar

Så här sätter du upp Navet

Det finns möjlighet att aktivera Navet i anställningsavtal. Navet används för att hämta uppgifter från Skatteverket när ett avtal skrivs på en person. Det fungerar både på nya personer samt personer som redan finns i WinLas.För att använda navet skrivs ett fullständigt personnummer eller samordningsnummer in i personnummer-fältet och sedan trycker man på knappen på personnummer-fältet för att trigga hämtningen av personuppgifter. Det går inte att hämta uppgifter på personer är anonymitetsskyddade eller har skyddad adress. Om en användare försöker hämta uppgifter för skyddade personer så får användare svar om att inte träff hittades i Navet.

Möjligheten att använda Navet har ingen egen behörighet utan om du kan redigera i avtalet så kan du använda Navet.

Om det finns en träff i Navet kommer namn- och adressuppgifter att fyllas i:

Förberedelser inför uppsättning av Navet
•    Eran IT behöver installera certifikatet på servern och ha tumavtrycket redo för att vi ska kunna lägga in det i systeminställningar. Det är kunden som skaffar och har ansvar över certifikatet på sin server.
•    Ni behöver även ha beställningsid redo. Detta beställningsid får kunden av Navet vid beställning av tjänsten.
•    Organisationsnumret på certifikatet behöver även finnas tillgängligt då detta behövs i systeminställningar för att Navet ska fungera.

Nu är det dags att slå på Navet hos er
Slå på Navet-modulen i system (ligger under anställningsavtal). När detta är gjort kan övriga steg göras.
Lägga in Url till Navet i systeminställningar under anställningsavtal: https://www2.skatteverket.se/na/na_epersondata/V4/
Lägga till följande i systeminställningar under Anställningsavtal:
•    Beställnings-ID - Beställnings-ID får kunden av Navet vid beställning.
•    Certifikat Tumavtryck - Hittas i certifikatet av kundens IT.
•    Organisationsnummer - Kundens organisationsnummer som använts vid beställningen av Navet.

Lägg ev. in en bild här över systeminställningar

 

 

Fick du svar på din fråga?