Skip to main content

Administrationsvy - Knowledgebase / Anställningsavtal / Systemförvaltare / Administration - Anställning - Hjälpcenter

Administrationsvy

Authors list

Administrationssidor i anställningsavtal för systemförvaltare

Hur hittar jag till administrationsvyn?

Du når administrationsvyn via kugghjulet. Här administrerar du det som ska påverka anställningsavtalet. Generellt för administrationsvyn är att obligatoriska fält är uppmärkta med en röd asterisk. Det går ej att spara objekt där alla obligatoriska fält inte är ifyllda. 

Exempel på fält med röd asterisk med obligatorisk uppgift som måste anges syns ovan.

AID-koder
Under denna meny kan du administrera de AID-koder som skall användas vid avtalsskrivandet. Du kan under denna meny direkt importera in en lista från SKR med gällande AID-koder. Använder du en annan lista än SKR:s kan du använda denna också förutsatt att den följer SKR:s format.

Anställningsformer
I denna inställning administrerar du vilka anställningsformer ni vill använda i anställningsavtalen. 

Anställningsformer kan administreras genom att:
•    Lägga till anställningsform
•    Inaktivera/aktivera anställningsform
•    Anställningsformer som inaktiveras är ej längre möjliga att välja när ett nytt anställningsavtal skapas.
•    Redigera anställningsform
•    Ändra ordning (flytta upp/ner)
     Detta ändrar ordningen för hur anställningsformerna presenteras i listan när de väljs i anställningsavtalet.

 

Arbetsflöde - beskrivs i en separat guide

Arbetstidsvillkor
I denna inställning administrerar du vilka arbetstidsvillkor du vill använda i anställningsavtalen. 

Dessa kan administreras genom att:
•    Lägga till arbetstidsvillkor
•    Inaktivera/aktivera arbetstidsvillkor
      Arbetstidsvillkor som inaktiveras är ej längre möjliga att välja när ett nytt anställningsavtal skapas.
•    Redigera arbetstidsvillkor
•    Ändra ordning (flytta upp/ner)
     Detta ändrar ordningen för hur arbetstidsvillkoren presenteras i listan när de väljs i anställningsavtalet

Befattningar
I denna inställning administrerar du vilka befattningar du vill använda i anställningsavtalen.
Vid implementering av modulen hämtas befattningslistan ifrån klienten om någon sådan finns (görs av WinLas personal vid uppsättning). De befattningar som kan matchas blir då aktiva och resterande blir arkiverade. 
Du kan även lägga till nya befattningar via denna vy genom att trycka på lägg till. Du kan redigerande nuvaranade befattningar under tre prickarna.

Observera att knappen "Hämta befattningar" enbart är tillgänglig för WinLas-personal.

Digital Signering
Beskrivs i eget avsnitt i hjälpcentret.

Fraser
När ett anställngsavtal skapas så finns det ibland behov av att kunna lägga till kortare texter/fraser i anställningsavtalet. Dessa fraser kan användas för att förtydliga delar av avtalet såsom omfattningen i en tjänst eller vem en anställd vikarierar för. För att inte behöva skriva dessa texter varje gång ett nytt avtal skapas så går det att förbereda standard-texter.

I denna inställning administrerar du vilka fraser du vill använda i anställningsavtalen. 
•    Fraser kan ha olika taggar, [VIKARIEFOR], [TOMDATUM] eller [FROMDATUM], när dessa används i frasen kommer taggen att bytas ut mot informationen (namn och datum) som finns i avtalet.
•    Du kan sätta fraser som inaktiva genom att trycka på switchen och då visas inte frasen som valbar i anställningsavtalet.
•    Du kan skrivskydda frasen vilket gör att den ej kan ändras i avtalet.

Heltidsmått
I ett anställningsavtal så finns ibland behov av att ange vilket heltidsmått som gäller för avtalet. Heltidsmåttet innebär hur många timmar en heltidstjänst har per vecka. 
På administartionssidan för heltidsmått så kan systemförvaltare administrera de mått som ska vara möjliga att välja när ett nytt avtal skapas. 

 

Heltidsmåtten kan administreras genom att:
•    Lägga till heltidsmått
•    Inaktivera/aktivera heltidsmått med hjälp av de tre prickarna
•    Redigera heltidsmått med hjälp av de tre prickarna
•    Det går även att ange ordningen som heltidsmåtten kommer att presenteras i.

Heltidsmåtten har ett tillåtet spann mellan 0 och 100. 

 

Kollektivavtal
På administrationssidan för kollektivavtal kan systemförvaltare administrera de avtal som ska vara möjliga att välja när ett nytt avtal skapas.

Kollektivavtal kan administreras genom att:
•    Lägga till kollektivavtal 
•    Arkivera/återställa kollektivavtal med hjälp av de tre prickarna
•    Redigera kollektivavtal med hjälp av de tre prickarna
•    Koppla/koppla om kollektivavtal som bilaga tillhörande ett annat kollektivavtal

De kollektivavtal som inte ska användas kan arkiveras, vilket gör att de ej blir möjliga att välja på ett nytt anställningsavtal.

Koppling av bilaga till kollektivavtal:

Kontodelar

På admin-sidan för kontodelar så är det möjligt att administrera de kontodelar som skall vara möjliga att fylla i på anställningsavtal för att visa hur konteringsfördelningen ser ut för det aktuella avtalet.

Kontodelar kan administreras genom att:

·         Lägga till kontodel

·         Sätt kontodel som obligatorisk eller ej obligatorisk

·         Sätta kontodel som synlig eller ej synlig

·         Redigera kontodel

·         Ta bort kontodel

På kontodelarna så går det att ange antal tecken. Detta är max antal tecken som får fyllas i på denna kontodel. Så om det står 7 tecken så går det att ange mellan 0-7 tecken (1-7 om den är obligatorisk) i anställningsavtalet.

Kontosträngar
På denna sida kan man administrera sina kontosträngar. Här har man valet att importera in dessa via en excelfil. En importmall kan skapas genom att "Hämta importmall". En mall i excelformat skapas då upp med de delar som du definierat under administrationen för Kontodelar. Org-ID är obligatorikst första kolumnen i denna mall sedan kommer de delar du definierat för Kontodelar. Denna mall fylls sedan i med era kontosträngar och kan sedan importeras in i systemet via "Importera"

Exempel på ifylld importmall utifrån kontodelar definierad under Kontodelar:

Kundspecifika element
På administrationssidan för kundspecifika element finns möjlighet att skapa egna element som kan användas som en del av anställningsformuläret.

Kundspecifika element kan administreras genom att:
•    Lägga till element.
•    Sätt element som obligatorisk eller ej obligatorisk.
•    Redigera element med hjälp av de tre prickarna.
•    Arkivera/återställa element med hjälp av de tre prickarna. 

 

När ett kundspecifikt element skapas så går det att välja bland olika typer av element.

Om det är ett element av typen alternativ, så läggs även de olika alternativen till i elementet.
Alternativ går sedan att välja i anställningsformuläret. 

 

Makuleringsorsaker
På administrationssidan för makuleringsorsaker så kan systemförvaltare administrera de orsaker som ska vara möjliga att välja när ett avtal makuleras.

Makuleringsorsaker kan administreras genom att:
•    Lägga till makuleringsorsak via knappen
•    Redigera makuleringsorsak med hjälp av de tre prickarna.
•    Ta bort makuleringsorsak med hjälp av de tre prickarna.

Mallar - se separat hjälpavsnitt

Sammanställning facket
På denna sida kan man administrera uttag av en avtalsförteckning av upprättade avtal under vald tidsperiod. Syftet är att kunna meddela fackliga organisationer med relevant information om nyteckande anställningavtal. Menyn möjliggör administrering av sina avtalsområden under "Administrera avtalsområden". Dessa kan sedan kopplas till Befattningsgrupper för att peka ut tillhörighet per avtalsområde.

Administrera avtalsområde låter dig skapa dina avtalsområden som du sedan kopplar till befattningsgrupper:

Uttaget görs sedan genom att trycka på "Ladda ned avtalsförteckning".

 

Resultatet blir en excelfil med upprättade avtal under vald tidsperiod med rubriker AvtalsID, Personnummer, Namn, Befattning, Förvaltning, Befattningsgrupp, Avtalsområde, Anställningsform, Fr.o.m. datum, Heltidsmått, Sysselsättningsgrad, Löneform, Heltidslön, Deltidslön, Timlön, Löneläge och Anställande chef.

Uppehållsfaktor
På administrationssidan för uppehållsfaktorer så kan systemförvaltare administrera de uppehållsfaktorer som ska vara möjliga att välja när ett nytt avtal skapas.
 
Uppehållsfaktorer kan administreras genom att:
•    Lägga till uppehållsfaktor med hjälp av knappen
•    Redigera uppehållsfaktor med hjälp av de tre prickarna
•    Avaktivera/återställa uppehållsfaktor med hjälp av radioknapp
•    Ta bort uppehållsfaktor med hjälp av de tre prickarna

 

 

Fick du svar på din fråga?